Nätbutikens användar- och leveransvillkor
Gäller från och med 30.5.2023
1. Allmänt
Apotek: Ekenäs 1. Apotek (Raseborgs 1. apotek)
FO-nummer: 2708998-1
E-post: ekenas1apotek@apteekit.net
Besöksadress: Järnvägsgatan 5, 10600 Ekenäs
Telefon: 019 241 1441
Apotekets nätbutik säljer produkter och tjänster till företag och privatpersoner. Om kunden är minderårig kan vårdnadshavarens samtycke förutsättas, och en minderårig kan endast betala via nätbank. Apoteket har skyldighet att bl.a. övervaka till vem produkterna säljs och att köparen uppfyller ålderskraven. På grund av detta kommer apoteket i vissa fall att begära och samla in kundens personbeteckning i enlighet med dataskyddslagen och nätbutikens dataskyddsbeskrivning.
Apoteket kan ensidigt ändra leveransvillkoren, så bekanta dig med leveransvillkoren innan du beställer från nätbutiken. Genom att använda nätbutiken godkänner du dessa villkor och förbinder dig att följa dem.
2. Produkter och priser
Priset på produkter och tjänster samt beskrivningar av dessa framgår på webbsidorna. I priset ingår den vid köptillfället ikraftvarande momsen. Momssatsen kan variera beroende på vilken produkt eller tjänst som beställs. Priserna som anges är i kraft tillsvidare eller för den tid som anges i produktbeskrivningen. Om det i nätbutiken funnits en felaktig prisuppgift som skiljer sig så uppenbart från det verkliga priset att kunden borde ha förstått misstaget, är apoteket inte bundet till den felaktigt angivna prisuppgiften på produkten.
3. Beställning
Beställningen görs genom att överföra valda produkten till varukorgen. I samband med beställningen ska namn, adress, e-postadress och telefonnummer (som SMS kan skickas till) uppges. I beställningsskedet väljer kunden om han/hon önskar att apoteket tar kontakt för att ge läkemedelsrådgivning. Vid beställning av läkemedel som kräver tilläggsrådgivning kan kunden inte motsätta sig läkemedelsrådgivning. Vid köp av nikotinprodukter är åldersgränsen 18 år. Kundens ålder kontrolleras automatiskt eftersom stark elektronisk autentisering krävs i varukorgsskedet om kunden inte har loggat in.
Vid beställning av receptläkemedel krävs (Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet Fimeas föreskrift 2/2011) stark elektronisk autentisering, genom vilken beställarens personbeteckning erhålls. Apoteket tar alltid kontakt med kunden i samband med beställning av receptläkemedel.
Ett meddelande om att beställningen är färdig att avhämtas skickas som e-post eller SMS. Kunden ansvarar för att personuppgifter och andra beställningsuppgifter är korrekta och fullständiga.
Beställningsbekräftelse
Om beställningen har lyckats, skickas en orderbekräftelse som e-post till kunden. Orderbekräftelsen innehåller de mest väsentliga uppgifterna om beställningen samt information om returrätt.
Apoteket förbehåller sig rätten att annullera beställningar av motiverade skäl. Om vi av någon anledning inte kan bekräfta din beställning tar vi kontakt så fort som möjligt.
Betalning och betalningssätt
Köp betalas med något av de betalningssätten som angetts i varukorgen. I apotekets nätbutik kan följande betalningssätt användas: bank- och kreditkort, nätbanker, Mobilepay
Betalningsförmedlingstjänsten utförs och som leverantör står Paytrail Oyj (2122839-7) i samarbete med finländska banker och kreditinstitut. Vid betalningar med Visa Electron eller MasterCard-kort syns Paytrail Oyj som mottagare i korträkningen och även förmedlar betalningen till köpmannen. Paytrail Oyj har verksamhetstillstånd för betalningsinstitut. Vid reklamationer ber vi er i första hand vara i kontakt med apoteket.
Paytrail Oyj, FO-nummer 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Telefon: 020718 1830
I nätapoteket fungerar följande betalningssätt
- Nätbanksbetalning (alla finska banker)
- Kreditkortsbetalning (Visa, Visa Electron, MasterCard och American Express)
- Mobilbetalningssätt (MobilePay, Pivo, Siirto)
- Räkning- och delbetalningssätt (Collector Bank)
- Betalningskort och MobilePay godkänns inte som betalningssätt ifall man köper receptmediciner.
Allt annat än receptmediciner kan även köpas med betalningskort och MobilePay
Följande leveranssätt finns att tillgå:
- Avhämtning från apoteket
- Avhämtning från apotekets paketautomat i S-market Ekenäs
4. Returrätt för konsumentkunder
Hävning av köp sker genom att göra en ångeranmälan inom 14 dagar från det att produkten eller det sista produktpartiet mottagits, eller inom 14 dagar från att tjänsteavtalet ingåtts. Ångeranmälan kan göras som överenskommet med apoteket eller fritt formulerat t.ex. via e-post.
Att enbart lämna en försändelse outhämtad betraktas inte som en ångeranmälan.
Returrätten gäller inte läkemedel.
Returrätten omfattar inte företag eller samfund utan skilt avtal.
Returnering av produkter (fysiska produkter)
Konsumentkunder har en 14 dagars returrätt enligt konsumentskyddslagen. Produkten ska lämnas till returtransport inom 14 dygn efter ångeranmälan. Kunden kan öppna eller bryta förpackningen för att bekanta sig med produktens egenskaper och funktionalitet på samma sätt som i en butik utan att förlora returrätten. Förpackningen är en del av produkten; hantera och öppna den försiktigt så att den kan returneras i sin originalförpackning.
Om kunden tar produkten i bruk ansvarar han/hon för värdeminskningen av varan. Om produkten har ändrat eller avtagit väsentligt, har apoteket rätt att kräva tillbaka ett belopp som motsvarar värdeminskningen av produkten. Om varan har blivit omöjlig att sälja på grund a, att den har använts kan apoteket vägra att betala tillbaka det belopp som konsumenten betalat.
Undantag till returrätten
Enligt konsumentskyddslagen gäller returrätten inte förseglade och leverarade produkter som av hälsoskäl eller hygienskäl inte kan returneras när förpackningen har öppnats. Sådana produkter är bl.a. läkemedel, kosmetik, kontaktlinser och produkter relaterade till sexuell hälsa.
Enligt konsumentskyddslagen gäller inte returrätten produkter som har tillverkats eller ändrats enligt kundens önskemål eller varor som uppenbart har anpassats för kundens personliga behov.
Returneringsanvisningar
Kunden står för returneringskostnaderna. Vid alla returneringar, ber vi kunden först kontakta apoteket, antingen per telefon eller e-post. En produkt som returnerats i strid med anvisningarna ersätts inte och skickas inte heller tillbaka till kunden.
Returadress:
Ekenäs 1 Apotek, Järnvägsgatan 5, 10600 Ekenäs
Tjänster
Kunder som ingått tjänsteavtal har 14 dagars ångerrätt från det att tjänsteavtalet ingåtts.
Tjänsten kan börja utföras så fort bekräftelsen levererats innan ångerfristen löpt ut om kunden har gjort en uttrycklig begäran om detta. Ångerrätten gäller inte om en tjänst utförts fullständigt innan ångerfristen löpt ut och kunden har informerats om att ångerrätt saknats i ett sådant fall.
Vid beställning av en tjänst från apotekets nätbutik betraktas beställningen som en uttrycklig begäran att påbörja tjänsten innan ångerfristen löpt ut. Kunden godkänner dessa villkor i samband med sitt köpbeslut genom att kryssa i den aktuella begäran i beställninsskedet. I orderbekräftelsen informeras kunden, om att ångerrätten saknas.
Återbetalning
Beloppet som har betalats för en produkt återbetalas till konsumentkunden senast 14 dagar efter att en ångeranmälan mottagits. Apoteket har rätt att fördröja återbetalningen tills produkten är returnerad eller tills kunden t.ex. med ett returkvitto kan styrka att produkten har returnerats.
Vi gör återbetalningen via samma betalningssätt som kunden har använt.
5. Reklamationer
Om produkten har försvunnit eller skadats under transporten, eller om produkten eller tjänsten på annat sätt inte motsvarar din beställning eller är felaktig, var god och ta kontakt med apoteket. Utredningen av ärendet underlättas om kunden tar kontakt utan dröjsmål.
Ångerfristen på 14 dagar begränsar inte konsumentkunder från att yrka på ett produktfel efter denna tid. Om kunden har fått en felaktig produkt eller tjänst ansvarar apoteket för felet enligt konsumentskyddslagen. Apoteket ansvarar för den felaktiga produktens returkostnader och andra bindande skyldigheter i enlighet med konsumentskyddslagen.
Kundtjänst
Vår personal hjälper gärna till vid frågor om beställningar i nätbutiken: telefon 019 2411441 eller e-post ekenas1apotek@apteekit.net
Outhämtade försändelser
För outhämtade försändelser som inte omfattas av en ångeranmälan uppbär vi faktiska kostnader för returfrakt. Att enbart lämna en försändelse outhämtad betraktas inte som en ångeranmälan.
Ansvarsbegränsning
Apoteket ansvarar inte för indirekta eller direkta skador som beror på beställningen, leveransen, produkten ellert tjänsten annat än vid omständigheter som regleras av konsumentskyddslagen eller andra enligt lagen bindande skyldigheter.
Reklamationer och lösning av tvister
Om en meningsskiljaktighet gällande avtal inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna kan kunden föra ärendet till konsumenttvistnämnden (www.kuluttajariita.fi/sv) för avgörande. Innan ärendet förs till konsumenttvistenämnden för behandling bör konsumenten kontakta konsumentrådgivningen (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Vid behov kan kunden starta en behandling av tvistemålet via ODR-forumet (Online Dispute Resolution). Mera information om Konsument Europa (www.ecc.fi).
Tilläggsinformation om konsumentens rättigheter i nätbutiken får du från konkurrens- och konsumentverkets webbplats www.kkv.fi
Vid meningsskiljaktigheter tillämpas Finlands lag och tvister löses i den allmänna domstolen i domkretsen för kundens hemort.
6. Övrigt
Vi förbehåller oss rätten att ändra leveransvillkoren genom att publicera uppdaterade villkor på nätbutikens sidor. Innan en beställning görs bör kunden bekanta sig med gällande leveransvillkor.
Apoteket hanterar alla personuppgifter konfidentiellt.